Nyskolen i Oslo

Mentorordningen

I skoleårets siste Heureka, er 10. trinn mentorer for 7. og 8. trinn. 7. trinn deltar da for aller første gang i ungdomstrinnets Heureka, som en forberedelse til de starter på ungdomsskolen. 

Etter å ha vært mentorer, skriver 10. trinn en tekst om hvordan de har opplevd det, og et eksempel kan dere lese nedenfor. (Teksten er anonymisert.)

 

Din oppgave som mentor

Ditt navn: Ana

 

Hvem du var mentor for: Marie og Sebastian

 

Hvilke problemstillinger (egne) jobbet dine mentorbarn med?

 

Sebastian sin problemstilling var: “Hvordan er det å være avhengig av ulovlig rus, og hvilke personer er involvert i prosessen i å få tak i rusmidler?”

 

Marie sin problemstilling var: “Hva gjør ulovlig rus med personen som bruker det og hva gjør det med personene rundt?”

 

Hva tenker du er viktig å gjøre som mentor?

 

Når man er mentor er det viktig å hjelpe og motivere mentorbarna. Du må kunne vite hvordan en Heureka skal være slik at du kan forklare dem hva de skal gjøre. Det er viktig å forklare på en slik måte at de forstår hvordan det skal gjøres. Jeg synes det er viktig at mentorbarna er trygge på deg slik at de kan stille spørsmål uten at de føler ubehag. Det er viktig å kunne være tilgjengelig i timene og sette av litt tid på fritiden.

Jeg ga også bort mobilnummeret mitt til mentorbarna mine. Da var det enkelt for dem å få tak i meg dersom de hadde spørsmål. Jeg leste også gjennom tekstene deres dagen før Heurekatimene slik at jeg visste litt på forhånd hva de måtte gjøre i timen. På denne måten kunne jeg legge opp timen deres og fortelle dem hva de måtte jobbe med. Når man er mentor for flere er det viktig å finne ut av hvordan de liker å jobbe best. Jeg fant tidlig ut av at Marie likte best å jobbe litt for seg selv, enten på et stille rom eller i klasserommet. Derfor ble kommentarer og chat en viktig del av vår kommunikasjon. Mot slutten hadde vi mer samtaler, men jeg synes begge deler fungerte bra. Sebastian måtte jeg sitte en del ved siden av å snakke om hva han trengte å gjøre. Når det kom til Sebastian virket det best for han å snakke med noen, men jeg ga også han kommentarer i dokumentet slik at han visste hva han skulle gjøre når han var hjemme. Mot slutten merket jeg at spesielt Sebastian ble lei. Derfor var god motivasjon viktig for at han skulle bli ferdig. Jeg viste han alt det han hadde gjort og at han hadde kommet langt. Det var ikke mye igjen å gjøre før han var ferdig. Til Marie skrøt jeg ofte av henne. Jeg fortalte hvor flink hun var til å jobbe selvstendig og hvor mye hun klarte å bli ferdig med i timene. Det er viktig å ikke stresse med at mentorbarna dine ikke gjør det de skal. Dersom du har sagt hva de skal gjøre og har hjulpet dem mye, da er det ikke din feil om de ikke gjør det de skal. Du skal veilede dem, ikke skrive oppgaven deres. Jeg kan innrømme at den dagen de skulle levere inn oppgaven var jeg litt stressa. Jeg sendte dem mail, og maste på dem på skolen om at de måtte huske å levere. På kvelden logget jeg også inn for å sjekke om de hadde levert, og ble utrolig stolt når jeg så at begge hadde gjort det.

 

Hva var mest utfordrende? Si noe om hver elev du var mentor for.

 

Det var utfordrende i starten å få Sebastian til å jobbe. Han ble lett distrahert og ukonsentrert. Da fant jeg ut at det var viktig at jeg satt ved siden av han slik at jeg kunne passe litt på. Han leste en del artikler i starten og vi hadde mange samtaler om artiklene han leste. Han hadde mange meninger og synes mye var interessant. Det var bare en liten utfordring å få han til å skrive ned alt det han hadde lest om.

 

Det var litt utfordrende å få Marie til å konsentrere seg noen ganger. Dette var fordi hun lett kunne bli distrahert av mobilen eller de andre. Jeg tror hun etter hvert begynte å skjønne det litt selv, så mot slutten satt hun en del rett utenfor døra og jobbet i ro. Ofte gikk jeg ut for å sjekke med henne og passe på at hun gjorde det hun skulle. Jeg sjekket også i dokumentet for å se at hun skrev.

 

Gi et eksempel på et øyeblikk eller situasjon hvor du opplevde at du veiledet slik at eleven lærte noe.

 

Jeg merket at Sebastian lærte mye etter å ha lest noen artikler. Han er veldig flink til å arbeide når han først er i gang, det er bare litt jobb å få han i gang. Da Sebastian var helt ferdig med Heurekaen startet vi på presentasjonen hans. Han begynte å øve og jeg merket at han husket masse den første gangen vi gikk gjennom det. Da skjønte jeg at han hadde lært noe.

 

Marie visste ikke helt hva en diskusjon var. Jeg tok et utdrag fra Heurekaveiledningen og kommenterte det i dokumentet. Det var fortsatt litt uklart for henne så vi hadde en samtale om det. Etter vært som vi snakket merket jeg mer og mer om det, at hun forstod hva jeg snakket om. Når jeg senere leste gjennom diskusjonen hennes så jeg at hun hadde skrevet masse. Hun hadde diskutert mange spørsmål, og da skjønte jeg at hun hadde lært hva en diskusjon er.

 

Da begge fremførte merket jeg at de var veldig trygge på seg selv, og de så også veldig selvsikre ut. Jeg tror de begge skjønte at de hadde lært noe. Det tror jeg også at mange andre så.

 

Hva har du lært av jobben som mentor?

 

Jeg har fått et lite innblikk i hvordan det er å jobbe som lærer. Jeg har opplevde å se mentorbarna mine mestre noe de ikke hadde trodd de skulle klare før de startet på prosjektet. Det har vært anderledes å stå på sidelinjen og se på i Heureka perioden. Jeg har vært vant til å jobbe mye selv, men denne gangen har jeg vært den som hjelper. All den kunnskapen som jeg har fått av lærerne, har jeg brukt til å lære bort  noe til andre. Jeg har lært hvordan en time fungerer fra start til slutt. Lise, Johan og jeg var lærere en hel time og hadde ansvaret for alle. Vi delte opp oppgavene, og forklarte hva de skulle gjøre. Jeg har derfor lært mye om hvordan man legger opp en time slik at man blir ferdig med det man skal.

 

Har du forslag eller konstruktiv kritikk å gi til hvordan mentoroppgaven er lagt opp? Hva bør vi gjøre anderledes neste år?

 

Jeg synes at spørsmålene i mentoroppgaven har vært veldig bra, men til neste år kan dere ta med noen spørsmål om presentasjonene. Til neste år synes jeg at det bør være flere timer hvor tiende klasse har ansvaret. De i tiende neste år burde også få lov til å planlegge opplegget for timen sammen med lærerne. Jeg har snakket med flere av de som har vært mentorer i år, og mange sier at det har vært gøy. Håper derfor at dere lar tiende klasse prøve dette neste år. Det har vært en skikkelig god erfaring å få prøve seg som mentor.

 

10. trinn fikk være med på å utføre opplevelser i opplevelseuka. Bør vi ta 10. trinn med i selve planleggingen av opplevelser også?

 

Ja, det synes jeg at dere skal gjøre. Jeg hadde det kjempegøy under opplevelsesuka. Det kan være bra å ha med tiende klasse i selve planleggingen. Jeg er sikker på at de har mange idéer til opplevelser. Mange av de andre synes mye av det vi gjorde i opplevelsesuka i år var gøy, så jeg er helt sikker på at de vil være med. Temaet synes jeg ikke at dere bør avsløre for dem. Dette fordi det er ikke sikkert at alle har lyst til å være mentor, men slik dere gjorde det for oss holdt i massevis. Dere kan f.eks røpe noen stikkord som har med tema å gjøre. Da blir det lettere for dem å komme med idéer til opplevelser.

 

Jeg synes også det var veldig lærerikt å vurdere mentorbarnas fremføring. Det var også veldig hyggelig å få tilbakemeldinger fra begge mentorbarnas foreldre. Det satte jeg veldig pris på.

 

 

The community

Du er her: Home Nyheter Mentorordningen