Nyskolen i Oslo

Inntak 2017

Ønsker du å søke skoleplass ved Nyskolen i Oslo? Bruk vårt digitale søknadsskjema eller skriv ut og send per post. Spørsmål? Bruk vårt kontaktskjema, eller send e-post til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

IMG 0703

Før hovedinntak til høsten 2017 har Nyskolen 46 søkere på venteliste. Vi har svært få ledige plasser, ettersom skolen kun har 100 elevplasser. De plassene som blir ledige ved at elever går ut v 10. trinn, fylles av 1. trinnselever allerede ved 1.trinns-inntaket i november. Dette betyr at prioriteringene i inntaksreglementet spiller en stor rolle, og elever uten noen form for prioritering kan ikke regne med å få plass.

Her er rekkefølgen på de ulike priorteringene:

1 Søkere som er søsken av elever som har plass ved skolen eller barn av ansatte ved skolen.

2 Søkere til trinn hvor vi har færre enn ti elever (barnetrinn) eller 13 elever (ungdomstrinn). 

3 Søkere av det underrepresenterte kjønn til trinn/grupper hvor det er færre av ett kjønn enn 1/3.

4 Søkere hvis foresatte har deltatt på skolens informasjonsmøter.

5 Barn av medlemmer av Forum Ny Skole (NB! Innmelding er gyldig i ett år, og bare de som har gyldig medlemskap ved inntaksdato vil bli prioritert.)

Forøvrig rangeres søkere etter søknadsdato. Søknad om skoleplass foreldes ett år etter påført ønsket startdato.

~~

I praksis betyr dette at en søker til et trinn hvor vi har færre enn ønsket antall elever vil prioriteres over alle søkere til andre trinn, og mangler ett av disse trinnene elever av et bestemt kjønn for å få en god kjønnsfordeling (minst én jente per tre gutter eller omvendt), vil en søker av riktig kjønn prioriteres over alle andre søkere.

Det betyr også at innenfor disse trinnene vil en søker hvis foresatte deltar på informasjonsmøte prioriteres over andre søkere hvis foresatte ikke har deltatt på informasjonsmøte. Dersom to søkere begge har foresatte som har deltatt på informasjonsmøte, vil medlemskap i Forum Ny Skole være utslagsgivende for hvem som tilbys plass.

Søknadsdato spiller en rolle kun dersom alt annet er likt. 

IMG 0694

 

Gaver til gjenbruk

Skolen setter svært stor pris på å få gaver fra foresatte og andre, og elevene har tidligere nytt godt av både kontormateriell, sportsutstyr, kunst- og håndverksmateriell og leker som har blitt donert til skolen. 

Siden lagringsplassen er begrenset, er det imidlertid sesong- og temaavhengig hva vi ønsker oss. Nedenfor har jeg satt opp en liste over relevante ønsker, og håper at noen har dette stående ubrukt, og har lyst at det skal få nytt liv i vårt kreative og aktive skolemiljø! 

 

Høst 2016:

Grønt garn og tynt glitter.

Grønt garn    tynt glitter

Kuler eller pyramideformede isopordingser.

isoporkuler    isoporkjegler

Perler og paljetter

perler               paljetter

 

Tallerkener til å spise på, hvite og ikke så store, samt gafler

ikea-tallerken-hvit  0328960 PE520153 S4                gafler

Glassskåler til servering av salat, og stekepanner av teflon
 
Glassbolle                stekepanne

Store, tomme syltetøyglass

 

 

Rester fra såper, kosmetikk og annet (som ikke har for sterk lukt)

kosmetikk

Feiekoster, både innekoster og piassava-utekoster og en skobørste:

 unnamed                                                              piassava

 

  

 

 

 

 

 

 

 

Byggeklosser (ikke lego)

classic-world-treklosser-50-stk

 

 

Lamineringsmaskin

 laminering

 

 

 

 

Sosialt fokus på Nyskolen

Pokemonkort

På Nyskolen har elevene mye tid til å jobbe med sosiale relasjoner. Vi har to lange pauser med utelek, og mye samtale og diskusjon i undervisningstimer og møter. De som jobber på skolen følger elevene tett, og hjelper dem å løse konflikter, være inkluderende og å øve på selvhevdelse og å si fra på en god måte dersom noen ikke er så greie. 

Dette hjelper elevene sosialt - men også faglig. Les gjerne denne artikkelen fra Utdanningsdirektoratet om hvor viktig det er at skoler jobber med det sosiale miljøet til elevene.

 

Mentorordningen

I skoleårets siste Heureka, er 10. trinn mentorer for 7. og 8. trinn. 7. trinn deltar da for aller første gang i ungdomstrinnets Heureka, som en forberedelse til de starter på ungdomsskolen. 

Etter å ha vært mentorer, skriver 10. trinn en tekst om hvordan de har opplevd det, og et eksempel kan dere lese nedenfor. (Teksten er anonymisert.)

 

Din oppgave som mentor

Ditt navn: Ana

 

Hvem du var mentor for: Marie og Sebastian

 

Hvilke problemstillinger (egne) jobbet dine mentorbarn med?

 

Sebastian sin problemstilling var: “Hvordan er det å være avhengig av ulovlig rus, og hvilke personer er involvert i prosessen i å få tak i rusmidler?”

 

Marie sin problemstilling var: “Hva gjør ulovlig rus med personen som bruker det og hva gjør det med personene rundt?”

 

Hva tenker du er viktig å gjøre som mentor?

 

Når man er mentor er det viktig å hjelpe og motivere mentorbarna. Du må kunne vite hvordan en Heureka skal være slik at du kan forklare dem hva de skal gjøre. Det er viktig å forklare på en slik måte at de forstår hvordan det skal gjøres. Jeg synes det er viktig at mentorbarna er trygge på deg slik at de kan stille spørsmål uten at de føler ubehag. Det er viktig å kunne være tilgjengelig i timene og sette av litt tid på fritiden.

Les mer …

Nullmobbing

Nullmobbing_medium_gul.png

Underkategorier

The community

Du er her: Home Nyheter