Formål og retningslinjer for skolehunder ved Nyskolen


Nyskolen i Oslo bruker skolehunder med sine elever, og har hunder som er trent til å hjelpe elevene med deres skolefaglige, fysiske og og sosiale utvikling, eller er under opplæring for å gjøre dette.

 

De av Nyskolens elever som ønsker det, kan ha kontakt med hunder i utetid og pauser, og lære å ha omsorg for dem og få kunnskaper om hundehold. I tillegg brukes hundene i undervisningssammenheng med grupper av elever.  

 

Retningslinjer

 

Elevenes velferd og sikkerhet, samt dyrevelferd for hundene, har alltid høyeste prioritet. 

 

  • Hundene skal gis riktig opplæring og gjøres kjent med skolemiljøet i størst mulig grad før de vurderes som skolehunder. 

 

  • Hundene skal ha et fast, trygt sted med ro, mat og vann, hvor de kan hvile etter å ha vært på jobb med elevene. Dette gjelder også på turer, hvor hunden må ha et sted å finne ro i løpet av dagen.

 

  • Den som til enhver tid har ansvar for en hund skal ha kunnskap om hundens signaler og språk for å sikre trygt samvær mellom elever og hund. 

 

  • Elever skal ikke være alene med hund. Eldre elever, med kunnskap om hund og tillatelse fra foresatte kan gå et opplæringskurs for å få kompetansebevis til å være på egenhånd med hunden i visse situasjoner. 

 

  • Hundene skal ikke gå løs blant elevene. Unntak kan gjøres for læringsaktiviteter hvor dette er nødvendig.

 

  • Bare elever, foresatte og ansatte som selv ønsker det skal ha kontakt med hund.

 

  • Dersom det forekommer allergi hos personer ved skolen, skal ikke hundene brukes i samme soner som personen med allergi.

 

  • Hundene skal ikke oppholde seg der det spises og lages mat.

 

  • Hundene skal bades minst en gang i uken. Dette reduserer hundens allergener.

 

Formål

 

Skolefaglig

 

Innenfor mange skolefag kan samvær og kos med en hund virke motiverende for elever, for eksempel når de leser for hunden, gir hunden en godbit for hvert mattestykke eleven har løst, eller når hunden henter oppgaver til dem.

 

Fysisk

 

En hund er også en god motivasjon for å være aktiv og i bevegelse, og å delta i trening av hund gir gode mestringsopplevelser for elever, uansett utgangspunkt.

 

Hunden kan i tillegg være en trygghet når elever drar på turer eller overnatting i regi av skolen, og gjøre det enklere for elever å delta.

 

Sosialt

 

Sosialt er en hund først og fremst et samlingspunkt, en isbryter, som skaper kontakt mellom mennesker. En skolehund knytter bare ved sin rene tilstedeværelse et bånd mellom elever i alle aldre. Alle har et forhold til hunden, og snakker om den med hverandre, også om de ikke er så godt kjent enda.

 

Skolehunder kan gjennom aktiviteter, tur og triks sammen med elevene være med på å skape relasjoner, motivasjon og mestring.

 

For elever som har sosiale utfordringer åpner en skolehund mange muligheter. 

 

Noen elever kan streve med tilknytningsvansker, men en skolehund kan gjerne slippe inn i komfortsonen ved første møte, og åpne dører for tilknytning til andre.

 

Hunden kan hjelpe urolige barn, og barn med angst til å bli roligere og tryggere, og derfor også mer mottakelige for læring. 

 

I tillegg til større motivasjon og tro på seg selv, vil elevene få trening i en rekke andre ferdigheter. Å sette hundens behov før sine egne gir øvelse i empati og behovsutsettelse. Hunden kan videre brukes i mange ulike aktiviteter som vil gi øvelse i ting som å vente på tur, følge beskjed, lese og skrivetrening o.s.v. 

 

Forskning

 

Mange studier peker i retning av at samvær med hunder er positivt for elever. Kontakt med dyr kan styrke selvfølelsen og redusere stress. Pelskos gir lavere stressnivå, hjertet slår saktere, pulsen synker og lykkehormonet dopamin blir frigjort. Når man er sammen med hunder blir det produsert mindre kortisol, som er et stresshormon, og det er derfor lettere å holde seg innenfor toleransevinduet sitt. Både normaltfungerende barn og barn med ADHD, autismespekterlidelser, sosio-emosjonelle vansker og andre kan ha nytte av å bruke tid med en skolehund. En metaundersøkelse påpeker at det fortsatt mangler studier på nøyaktig hvordan hunder påvirker elevenes læring og fungering, men at det gjennomgående rapporteres om positive virkninger. 

 

På Nyskolen vil vi sammen med elevene prøve ut ulike måter hvor hundene kan gi et positivt bidrag til læringsmiljøet og elevenes generelle utvikling på skolen. Vi holder oss kontinuerlig oppdatert på ny forskning.

 

Referanser

Lindsay Ellsworth, doktoravhandling ved WSU: Dogs help improve moods among teens in treatment

 

Canine-assisted therapy for children with ADHD: preliminary findings from the positive assertive cooperative kids study. Schuck SE, Emmerson NA, Fine AH, Lakes KD. J Atten Disord. 2015 Feb;19(2):125-37. doi: 10.1177/1087054713502080. Epub 2013 Sep 23. PMID: 24062278.

Animals may act as social buffers: Skin conductance arousal in children with autism spectrum disorder in a social context. O’Haire ME, McKenzie SJ, Beck AM, Slaughter V. Dev Psychobiol. 2015 Jul;57(5):584-95. doi: 10.1002/dev.21310. Epub 2015 Apr 27. PMID: 25913902.

Beetz, A. (2013). Socio-emotional correlates of a school dog-teacher-team in the classroom. Frontiers in Psychology, 4, 886. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2013.00886

Anderson, K. L., & Olson, M. R. (2006). The value of a dog in a classroom of children with severe emotional disorders. Anthrozoös, 19(1), 35–49. https://doi.org/10.2752/089279306785593919

Barber, O., & Proops, L. (2019). Low-ability secondary school students show emotional, motivational, and performance benefits when reading to a dog versus a teacher. Anthrozoös, 32(4), 503–518. https://doi.org/10.1080/08927936.2019.1621522

 

Brelsford, V., Meints, K., Gee, N., & Pfeffer, K. (2017). Animal-Assisted interventions in the classroom: A systematic review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 14(7), 669. https://doi.org/10.3390/ijerph14070669